2. BRAHMAN – opera

Pewnego dnia moja mała córka zapytała, jak Bóg słyszy nasze myśli? Odpowiedziałam jej wtedy wymijająco, że ma swoje sposoby, bo przecież nie znałam odpowiedzi, jak zresztą wielu ludzi.

Pytanie dręczyło mnie przez kolejnych 10 lat! Wreszcie uznałam, że skoro myśl jest wibracją, to i dźwiękiem, który czyni nasze myśli niepowtarzalnymi. A skoro tak, to każde słowo, zdanie można zapisać na pięciolinii! I to był dobry trop! W oparciu o jeden ze swoich wierszy zrobiłam wstępny zapis linii melodycznej słowa i treści.

Tak powstał pierwowzór Muzyki Myśli. Pierwsze takty mojego niezdarnego zapisu tej „muzyki myśli" zagrał mi na fortepianie znajomy muzyk z Krakowa Zbyszek Pączkowski. To wówczas dowiedziałam się, że muzyka, której system opracowałam ma szerokie interwały, charakterystyczne dla muzyki kosmosu. Po tej pierwszej próbie, stałam się już odważniejsza w dalszych badaniach. Podjęłam wtedy próbę zrobienia pierwszego na świecie dzieła, które synchronizuje słowa z melodią. Z wielu swoich wierszy, które od wielu lat pisałam, stworzyłam libretto do opery. Zrobiłam też wykres fali melodycznej na pięciolinii, który wymagał jeszcze atrakcyjnej aranżacji. Pierwotny tytuł utworu brzmiał po polsku „Więzi Istnienia". Był jednak za trudny do upowszechnienia na świecie, dlatego zmieniłam go na BRAHMAN, co znaczy jaźń, inwokacji i jest zgodny z przesłaniem treści opery, ale też moim przekonaniem, że w każdym z nas jest trochę dobra i zła, kobiety i mężczyzny, młodego i starego. Te sześć duchowych postaci tworzy w nas jedność, która w ciągu życia zmienia jedynie proporcje, zależnie od okoliczności życia i dokonanych wyborów dróg i poziomu celów.

I tak stałam się autorką zapisu linii melodycznej ludzkiej myśli, którą można wykorzystywać w tworzeniu muzyki, ale także odczytywaniu myśli kompozytora, jak również badaniu treści tzw. muzyki sfer.

Udało mi się pozyskać do współpracy dyrygentkę orkiestr symfonicznych z Wiednia panią Dorotę Agnoletto, która z pochodzenia jest Polką. To ułatwiło nam współpracę.

Pomagałam także w doborze instrumentów, a także scenografii opery Brahman. Niestety nadal nie została ona wystawiona. Istnieje jednak pełny zapis fortepianowy tego utworu, wykonany przez Dorotę Agnoletto. Fragmenty utworu w wersji muzycznej (bez vocalu) były już prezentowane w Polsce (Lwów, Sosnowiec, Katowice, Wiedeń itd.), wzbudzając aplauz widowni.

Moimi pracami nad dźwiękiem myśli interesował się także matematyk prof.hab. Michael Wnuk. W latach 90-tych XX wieku był kierownikiem lotów kosmicznych NASA w Pasadenie. Toczyły się wtedy wstępne pertraktacje na temat mojej ewentualnej współpracy w analizie Muzyki Sfer, czyli dźwięków, które rejestrowano w kosmosie. Powrót do tych planów z roku 2010 także nie przyniósł rezultatów.

I chociaż moje odkrycie „Muzyki Myśli" wydaje się rodzajem meta języka, który mógłby pomóc ludzkości w odszukaniu i zrozumieniu informacji płynących z kosmosu, a może nawet innych cywilizacji, to jak do tej pory nawet opera Brahman wydaje się zbyt ekstrawaganckim i abstrakcyjnym dziełem. System narzuca muzykę, która staje się synchroniczna ze słowami, co czyni utwór wyjątkowym. Powstaje zarazem problem prawny, kto jest kompozytorem muzyki, skoro to treść słowa decyduje o linii melodycznej? System pozwala również na interpretację ukrytej treści w samej muzyce, czyli odkrywa myśli jej twórców z ich intencjami. Dziś moglibyśmy więc zajrzeć w głąb myśli każdego kompozytora muzyki, niezależnie od tego, czy muzyka powstała jako odrębny utwór, czy też napisany do cudzych słów.

Być może sprawa jeszcze kiedyś znajdzie szczęśliwy finał i te prace przyniosą ludzkości pożytek. Badania Muzyki Sfer są jeszcze przyszłością, o czym można poczytać tutaj:

http://nt.interia.pl/raport-kosmos/obce-formy-zycia/news-ludzkosc-otrzymala-tajemniczy-sygnal-radiowy-z-kosmosu,nId,1417515?parametr=embed_tyt_zdj_lead

Fragment muzyki BRAHMAN (Więzi Istnienia) można posłuchać dzięki roboczemu nagraniu Doroty Agnoletto, podczas jednego z koncertów we Lwowie, na którym ten utwór prezentowała.

Jego kopia znajduje się na tutaj:

http://www.osrodek-elipsa.pl/autorka/brahman.php